Skibsfinansiering
Normalvis vil finansieringen af nybygninger eller reperations- eller ombygningsarbejder på eksisterende skibe arrangeres af rederen selv. Det er dog naturligt, at danske værfter er behjælpelig med at anvise mulige finansielle løsninger, der kan sikre ordren på danske hænder, og ikke til udenlandske konkurrenter.
Det vil sjældent være værftet, der finansierer skibet efter aflevering til rederen. Det ses kun i de tilfælde, hvor et værft har igangsat byggeri af et skib på spekulativ basis, eller har besluttet at færdiggøre et kontraheret skib, som rederen efterfølgende har annulleret kontrakten på, og hvor værftet efter færdiggørelse placerer skibet i eget rederi i håb om et efterfølgende salg.
I det følgende gives kortfattede anvisninger på, hvordan finansiering af nybygninger, byggefinansiering, og finansieringen af reparations- og ombygningsarbejder tilvejebringes. Der gås ikke i detaljer om væsentlige forhold såsom kommerciel kontrakt, teknisk rådgivning, forsikringsforhold, ejerforhold, skattemæssige forhold etc. Der nævnes desuden nogle muligheder, som kan opnås ved skibsbygning i Danmark. Endvidere henvises der til en model, der både kan finde anvendelse i forbindelse med investeringer i nybygninger og/eller retrofitting.
Download