På samme måde som leasingfinansiering kan være et relevant alternativ til traditionel lånefinansiering af virksomhedens større eller mindre investeringer i nye bygninger, nyt produktions- og driftsudstyr m.m., kan leasing også være et relevant alternativ for køberen (et rederi e.l.).
Salg via leasingselskab indebærer, at virksomheden opnår kontant afregning ved levering af produktet, mens køberen opnår finansiering via en leasing model. Derved påtager virksomheden sig ikke en kreditrisiko. Tilsvarende opnår køberen typisk en skattemæssig fordel og undgår at binde kapital i det leasede aktiv og belaste balancen yderligere, ifald der er tale om lånefinansiering. En model, der har været hyppigt anvendt i andre industrier og vinder større og større indpas i den maritime industri.
Selvom salget foregår via leasingselskab, og virksomheden typisk vil modtage kontant betaling ved levering af udstyret, er den fortsat ansvarlig for, at udstyret leveres forskriftsmæssigt, som aftalt og i øvrigt fungerer tilfredsstillende.
Salg via leasingselskab kan både anvendes i virksomhedens hjemmemarked og evt. eksportmarkeder (eksportleasing). Eftersom størstedelen af danske maritime industrivirksomheders forretninger er eksportrelaterede, kan eksportleasing være særlig relevant.
Danske leasingselskaber og finansieringsselskaber er generelt tilbageholdende med at engagere sig i eksportleasing, da de kun i få tilfælde har tilstrækkelige forudsætninger for at håndtere eksportleasing alene. Det har dog ikke afholdt visse selskaber fra at opbygge betydelige porteføljer inden for afgrænsede områder, herunder containerleasing.
I forbindelse med eksportleasing baserer de fleste danske leasingselskaber og finansieringsselskaber sig på samarbejdsaftaler med relevante internationale selskaber, der har den fornødne tilstedeværelse i købers land. Det må påregnes, at salg via leasingselskab kun kan opnås, hvis der er tale om:
- gennemprøvede teknologier
- mere veletablerede eksportmarkeder
- større investeringer
- aktiver med længere driftsmæssig levetid og deraf længere leasingperioder og højere forventet indtjening på aktivet
- tilstrækkelige sikkerheder.
Fsva. sidstnævnte, kan leasingselskabet eller finansieringsselskabets sikkerhed for det leasede aktiv være udfordret af evt. långivere, der har ydet den eksisterende finansiering af skibene og derfor typisk har første prioritetspant i skibet. Leasingselskabet eller finansieringsselskabet vil naturligvis tillægge køberens kreditværdighed samme betydning som ved lånefinansieret salg. Dog ejer leasingselskabet eller finansieringsselskabet aktivet og har dermed en vis sikkerhed. Endvidere kan der stilles krav om, at virksomheden efter endt leasingperiode garanterer at tage aktivet tilbage til en på forhånd aftalt nedskrevet pris.
Nedenfor er listet enkelte relevante internationale selskaber, der har stor ekspertise i at udbyde leasing af udstyr, skibe m.m. Der henvises desuden til hhv. Danske Banks og Nordeas leasingsselskaber. Eksport Kredit Fonden (EKF) vil ligeledes kunne bidrage med relevante garanti- og forsikringsprodukter. Yderligere information om salg via leasingselskaber findes under Særlige behov- og løsninger.