Quick Guide


Det følgende indeholder en kort vejledning i brugen af finansieringsportalen.

Portalen er bygget op om fire menupunkter:
  • Finansieringsbehov- og løsninger
  • Særlige behov og løsninger
  • Udbydere
  • Værktøjskasse.
Finansieringsbehov- og løsninger er opdelt i:
  • Enkeltforretninger, der med udgangspunktet i fire perioder: tilbudsperiode, oparbejdningsperiode, kreditperiode og produktgarantiperiode, beskriver problemstillinger og forhold, der kan relateres til finansiering af kommercielle forretninger på virksomhedens hjemmemarked og eksportforretninger, samt anviser løsninger på samme. Foruden anvisning af løsninger, henvises der til relevante udbydere af finansiering og en samling af anvendelige og relevante hjælpeværktøjer.
  • Generelt, der tilsvarende beskriver problemstillinger og forhold af mere generel karakter såsom finansiering af anlæg, drift, forskning- og udvikling, internationalisering samt kapitaludvidelser. Foruden anvisning af løsninger, henvises der til relevante udbydere af finansiering og en samling af anvendelige og relevante hjælpeværktøjer.
Under særlige behov og løsninger berøres forskellige særegne behov for den maritime industri, herunder støtte- og tilskudsordninger, skibsfinansiering, retrofitfinansiering etc., samt anvises vejledende løsningsforslag. Foruden anvisning af løsninger, henvises der til relevante udbydere af finansiering og en samling af anvendelige og relevante hjælpeværktøjer.

Under udbydere præsenteres kort de forskellige udbydere (udvalgte pengeinstitutter, kreditforsikringsselskaber, udbydere af støtte- og tilskudsordninger m.fl.) med angivelse af relevante kontaktoplysninger.

Under værktøjskassen findes en række nyttige og letanvendelige værktøjer i form af beregningsmodeller, præsentationer, skabeloner, forslag til garantitekster, litteraturhenvisninger m.m. Disse værktøjer kan frit downloades af brugerne af finansieringsportalen.

Endelig indeholder finansieringsportalen en søgefunktion, således at brugerne har en ekstra mulighed for at finde frem til et ønsket emne.

Det er tanken, at finansieringsportalen skal kunne anvendes både til generel uddannelse omkring finansiering og som en quick guide til søgning af løsning på et specifikt spørgsmål.

Det er vigtigt, at brugerne løbende informerer Danske Maritime om nye finansieringstiltag, ændringer i de eksisterende løsninger og/eller om ønsker til yderligere emner af generel interesse, der kan sikre, at finansieringsportalen holdes opdateret og giver brugerne hurtig adgang til relevant information. Via henvisninger til de forskellige udbydere sikrer Danske Maritime, at information om udbydernes løsninger holdes opdateret.

Salg via leasingselskab


På samme måde som leasingfinansiering kan være et relevant alternativ til traditionel lånefinansiering af virksomhedens større eller mindre investeringer i nye bygninger, nyt produktions- og driftsudstyr m.m., kan leasing også være et relevant alternativ for køberen (et rederi e.l.).

Salg via leasingselskab indebærer, at virksomheden opnår kontant afregning ved levering af produktet, mens køberen opnår finansiering via en leasing model. Derved påtager virksomheden sig ikke en kreditrisiko. Tilsvarende opnår køberen typisk en skattemæssig fordel og undgår at binde kapital i det leasede aktiv og belaste balancen yderligere, ifald der er tale om lånefinansiering. En model, der har været hyppigt anvendt i andre industrier og vinder større og større indpas i den maritime industri.

Selvom salget foregår via leasingselskab, og virksomheden typisk vil modtage kontant betaling ved levering af udstyret, er den fortsat ansvarlig for, at udstyret leveres forskriftsmæssigt, som aftalt og i øvrigt fungerer tilfredsstillende.

Salg via leasingselskab kan både anvendes i virksomhedens hjemmemarked og evt. eksportmarkeder (eksportleasing). Eftersom størstedelen af danske maritime industrivirksomheders forretninger er eksportrelaterede, kan eksportleasing være særlig relevant.

Danske leasingselskaber og finansieringsselskaber er generelt tilbageholdende med at engagere sig i eksportleasing, da de kun i få tilfælde har tilstrækkelige forudsætninger for at håndtere eksportleasing alene. Det har dog ikke afholdt visse selskaber fra at opbygge betydelige porteføljer inden for afgrænsede områder, herunder containerleasing.
I forbindelse med eksportleasing baserer de fleste danske leasingselskaber og finansieringsselskaber sig på samarbejdsaftaler med relevante internationale selskaber, der har den fornødne tilstedeværelse i købers land. Det må påregnes, at salg via leasingselskab kun kan opnås, hvis der er tale om:
  • gennemprøvede teknologier
  • mere veletablerede eksportmarkeder
  • større investeringer
  • aktiver med længere driftsmæssig levetid og deraf længere leasingperioder og højere forventet indtjening på aktivet
  • tilstrækkelige sikkerheder.
Fsva. sidstnævnte, kan leasingselskabet eller finansieringsselskabets sikkerhed for det leasede aktiv være udfordret af evt. långivere, der har ydet den eksisterende finansiering af skibene og derfor typisk har første prioritetspant i skibet. Leasingselskabet eller finansieringsselskabet vil naturligvis tillægge køberens kreditværdighed samme betydning som ved lånefinansieret salg. Dog ejer leasingselskabet eller finansieringsselskabet aktivet og har dermed en vis sikkerhed. Endvidere kan der stilles krav om, at virksomheden efter endt leasingperiode garanterer at tage aktivet tilbage til en på forhånd aftalt nedskrevet pris. 

Nedenfor er listet enkelte relevante internationale selskaber, der har stor ekspertise i at udbyde leasing af udstyr, skibe m.m. Der henvises desuden til hhv. Danske Banks og Nordeas leasingsselskaber. Eksport Kredit Fonden (EKF) vil ligeledes kunne bidrage med relevante garanti- og forsikringsprodukter. Yderligere information om salg via leasingselskaber findes under Særlige behov- og løsninger. 



Symfonivej 18, 2730 Herlev, Tlf.: 33 13 24 16 | E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
 Danske Maritime  |  Retrofitting  |   |Disclaimer  |  Kontakt